Poslouchat country znamená žít country . . .

Jiří Fred Jedlička

03.06.2010 16:13

Představitel a hlavní organizátor festivalu v Horním Jelení, dneska tramp tělem i duší, člověk věnující se záchraně trampských reálií a dělající vše pro tvorbu trampského muzea v Horním Jelení.

Přinášíme Vám vlastní zpověď tohoto prímového kamaráda, kterou si napsal a kterou jsme převzali ze spřátelených webových stránek.

Ve školním věku jsem jezdil na pionýrské tábory v krásném prostředí Potštejna a Prachovských skal. Zde jsem měl možnost prvně se setkat s přírodou a jejími krásami, tady jsem se také poprvé v životě seznamoval s tábornictvím a vším co s tím souvisí.

Začátky mého trampování se datují do r. 1968, kdy mě bylo 14 let. Byl jsem ovlivněn literaturou Karla May, filmy Vinetou a jinými westerny, časopisem Tramp, sborníčky s trampskými písněmi ,, Trampské romance ,, .

Záhy jsem poznal, že toto je můj celoživotní koníček. Na svých vandrech jsem se začal seznamovat s novými kamarády, navštěvovat moje první trampské osady, zúčastňovat se osadních potlachů. Právě na nich jsem slýchával trampské písně, které mě okouzlily.

Když na Portě začaly být trampské písně vytlačovány až někam na okraj před novými žánry western, country, pop music, tak jsem si řekl, že je třeba pro trampské písně něco udělat, dát jim prostor, aby se mohly hrát.

V roce 1970 zakládám spolu s dalšími kamarády trampskou osadu T.O. Gold river, která je o něco později přejmenována na český název T.O. Zlatá řeka. Vzniká několik bezúspěšných pokusů založit vlastní trampskou skupinu.

V roce 1972 po mnoha jednáních na nejrůznějších úrovních na okrese, kraji, i s úředními orgány v Praze se podařilo prosadit založit a pořádat tradiční Festival trampských písní v Horním Jelení. Festival trampských písní v Horním Jelení se mimo pětileté přestávky pořádá nepřetržitě již 34 let. Festival svým žánrovým opojením je jediným festivalem tohoto druhu v České republice. Byl založen na podporu trampských písní u nás, což je ryze česká specifická záležitost a nikde na světě nemá obdoby. Texty starých trampských písní jsou nepsané kroniky tehdejšího trampování a života na osadách.

Ukázalo se, že vandr je na prvním místě v mém životě a nikdy jsem jej nevyměnil za nějakou jinou zábavu, ples apod. Nikdy jsem nebyl a nejsem v žádné politické straně a nikdy jsem tramping s politikou nespojoval a řídil se příklady starých trampských průkopníků, ,, že dnes se trampuje, politika to je jiná věc,, .

Nikdy v životě jsem nepodlehl spolupráci s STB, vlastním lustrační osvědčení, které mohu doložit. Celý svůj dosavadní život jsem zasvětil kamarádství, trampingu, trampským písním a lásce k přírodě.

Bohužel s přibývajícím věkem se u mě objevily zdravotní problémy, plynoucí zejména s opotřebováním organizmu a nemoci Dny. V této době také moje máma začíná být silně bezmocná a je odkázána na naši další pomoc. Moje máma mi nikdy v životě neřekla ,, nepojedeš na vandr a zůstaneš doma,, celý můj život mi vandr trpěla a schvalovala. Nezdá se mi nyní lidské, abych jí ,, odložil ,, někam do ústavu, když to má podstatný vliv na moje současné trampování, již né tak často, jak bych chtěl mohu vyjet do přírody za kamarády. Nemohu se tedy v současné době považovat za aktivního trampa, ale duší jsem trampem pořád.

Abych byl kamarádům, alespoň trošku prospěšný a užitečný, rozhodl jsem se mimo pořádání každoročního festivalu trampských písní založit postupně trampské archívy a v nich uchovat informace o začátcích trampování a současném trampování pro další trampské pokolení, které jednou přijde po nás.

Postupně byly založeny tyto archívy :
- Archív trampských písní
- Archív minulých a současných trampských osad, včetně trampských domovenek a osadních vlajek
- Archív trampských písničkářů
- Archív trampských osobností
- Archív trampských časopisů
- Archív trampské literatury
- Archív trampských kalendářů
- Archív trampských relikvií a trampských exponátů

Do archívů přispívají trampské osady, trampské skupiny i trampští samotáři a archívy se rozrůstají nad rámec původní představy. Informace od kamarádů jsou postupně vkládána na web : www.kftp.cz kde jsou zdarma k dispozici všem kamarádům. Některé archívy jako např. archív minulých a současných trampských osad se 2 x ročně aktualizuje a přihlášeným osadám v archívu je aktualizace rovněž zasílána zdarma pro jejich potřebu.

Tato archívní činnost nás inspirovala také k nápadu vytvořit trampské muzeum. Za tím účelem byl zpracován projekt trampského muzea. Muzeum by mohlo být rozšířeno na pobyt v přírodě i příbuzným zájmům jako jsou vodáci, horolezci, skauti a t d.

V současné době probíhají o vzniku muzea jednání na nejrůznějších úrovních, ale bohužel projekt muzea je zaměřen na celostátní úroveň trampingu a na krajích je zaměření na svůj region a tak jednání jsou zatím neúspěšná?

Protože jsme přesvědčeni, že se jedná o dobrý cíl a bylo by potřeba tramping, jako kulturní dědictví českého národa, uchovat pro budoucí pokolení, nevzdáváme se a jednáme dále a oslovujeme další instituce a jednotlivce.

V poslední době se snažíme navázat spolupráci s muzeem v Jílové u Prahy kde je soustředěna trampská expozice a muzeum vydává i publikace na trampské téma.

V posledních letech se natáčí také amatérský filmový trampský seriál ,, Z trampské historie ,, kde každý rok je natočen jeden díl zaměřený na historické trampské osady, trampské osobnosti, trampské skupiny, trampské řezbáře a jiné…. Bylo natočeno již 8 dílů seriálu. K tomuto seriálu píši námět a scénář. Více na webu : www.samotar.com.

Poslední naší aktivitou je založení mobilního trampského muzea, což jsou obrazy v rámu cca 120 x 80 cm a v každém obraze jsou zachyceni trampští písničkáři, trampské osobnosti, trampské osady a informace o trampských písních a další. S tímto mobilním muzeem objíždíme a vystavujeme jej na trampských akcích, festivalech, potlaších, trampských osadách.

Abych se mohl naplno věnovat této archívní a muzejní práci vzdal jsem se v r. 2009 funkce sheriffa K.F.T.P., ale snažím se pořadatelům Festivalu trampských písní v Horním Jelení i nadále pomoci radou, či skutkem dle mého nejlepšího svědomí.

Jiří Fred Jedlička
Smetanova 591
534 01 Holice
tel. 732 340 998
e-mail : jirka.fred@seznam.cz
web : www.kftp.cz

Kontakt

Country club Halenkovice

countryclub.halenkovice@seznam.cz

Halenkovice 617, 763 63

Vyhledávání

Jak si znázornit všechny články na jednu stránku ?

Odrolujete až na spodní část stránky a klikněte na  "Všechny články"

Rychlá orientace na stránkách ?

Vpravo nahoře klikni na odkaz "mapa stránek"

Již jsme i na Facebooku, zařaďte se mezi naše přátele a zprostředkujte stránky i Vašim kamarádům 

Všimněte si možnosti chatovat při prohlížení webu, jak čti Zde

 

Country club Halenkovice - vaše brána do světa hudby, spuštěno 10. dubna 2010 ©

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode

Přístupy na web počítáme od 26. dubna 2010