Poslouchat country znamená žít country . . .

Ohlasy na tři velké festivaly a neb jak bylo?

27.07.2011 18:53

Léto je již v pokročilém proudu, festivalová sezona vrcholí, s ohledem na to, že letos nebude Mohelnický dostavník, jsou největší esa festivalové sezony již za námi a ohlasy na ně se množí na nejrůznějších mediálních výstupech.

Konec června a počátek července je již spjat s festivalem Okolo Třeboně, národním kolem Porty v Řevnicích a především Zahradou v Náměšti na Hané.

Zatímco festival Okolo Třeboně svým dvacátým ročníkem potvrdil, že se jedná o festival napříč návštěvnickým spektrem, který má smysl a budoucnost a tím nijak nevybočil z hodnot léty nastavenými, národní kolo Porty v Řevnicích mělo svou zvláštnost již za sebou a to skutečnost, že vyšší, mezinárodní kolo Porty v Ústí nad Labem pro letošní rok 2011 proběhlo již o měsíc dříve, než kolo národní – odborník se diví a laik žasne, kdo vidí do koleček zákulisí, tomu je vše jasno. Paní Logice však dané činy dávají za pravdu jen zasvěceným, těm ostatním to prostě na rozum nejde, ale je to tak, prostě vítězové národního finále si na mezinárodním finále v roce 2011 již nezahrají.

Mediální bitku v řadách příznivců či odpůrců však letos vyhrála Zahrada, asi největší multižánrová festival u nás, která psala v letošním létě svůj 22. ročník. Zahrada se již před svým začátkem medializovala typem příspěvku, „letos určitě dojeďte, možná bude tento ročník poslední“. Článek, který byl asi jen dobře mířeným marketingovým tahem, však nenechal v klidu lidi kolem festivalu se točící, muzikanty i veřejnost, která by se dala nazvat mírně znalá problematiky. Na webu Folktime se tři týdny před začátkem „rozhořela“ diskuze, která pokračuje do těchto dnů a čítá asi rekord diskusních příspěvků pod jediný článek, alespoň na tomto webu.

Již dávno bylo opuštěno téma předchozích ročníků o „škatulkách“ a co na Zahradu žánrově ještě patří a co již ne. O tom, že Zahrada již dávno není festivalem folku, country a trampské písně (FCT) ale hudebním počinem, který zahrnuje skoro všechno s heslem, country je vše, co se mi líbí, trampská píseň pak vše, co se hraje u ohňů a folkařem je ten, kdo má akustickou kytaru, mikrofon a před sebou lidi, se aktéři diskuze již tiše shodli. Letos se probírali sponzoři, černí stánkaři, honoráře muzikantů a podmínky dobrovolných pomocníků, létali paragrafy a nevyřčené žaloby, urážky a emoce, dokonce se probírala tematika, zdali na festival patří rodiče s malými dětmi - na toto téma si pak později Belmondo dovolil svoji úvahu - můžeš číst zde. Bitva názorů se rozdělila na dva tábory, za chvíli bylo dobře cítit ono známé, koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Na stranu pořadatelů se přiklonili i ti muzikanti, kteří ještě loni dost pořadatele kritizovali za diskutované problémy. Na povrch vyplavalo hodně emocí a řada informací, za které pořadatel asi moc nadšený nebyl – o velkých dotacích na akci z kraje, kde chybí peníze na potřebnější činy, se asi mezi širokou veřejností moc nevědělo. Na druhou stranu promo a reklama jak hrom.

Nic méně Zahradě letos počasí po řadě slunných let moc nepřálo, hlavně druhý den dost propršel, navíc předpověď sesílala hromy blesky a tak spoustu lidí asi nepřijelo ať bylo v Náměšti jakkoli.  Paradoxně to vše Zahradě prospělo, kdo přijel, věděl proč tu je a co ho čeká a tak se ročník dá nazvat jedním z těch muzikantky a posluchačsky vydařenějším. Ale kvůli tomu festival organizátor nepořádá. Loni dle jeho vyjádření skončil festival v červených číslech, no a letos to bude stěží lepší. A tak nakonec možná dojde na Juppovo rčení, letos jste tu byli naposledy.

I když zahodit zavedenou značku, dobrý termín a vstřícnost kraje i samotné Náměšti, to si asi každý rozmyslí. Spíš bych to viděl, že Jupp vyrazí cestou zeštíhlení a mnoha úprav, které v konečném důsledku přinesou asi něco jiného, než na co jsme byli v případě Zahrady zvyklí. Ale jak praví moudrost, nic netrvá věčně a kde nejsou peníze a silná poptávka, tam se nedá dělat nic jiného.

Tento úvod Vás měl trochu naladit v touze po informacích, které teď v uvedených odkazech uvádím, zkuste si číst a udělat vlastní obrázek, pokud jste na některém z festivalů byli, tak porovnávejte.

Něco o festivalu Okolo Třeboně najdete zde, k Portě se mrkni sem a nebo i tady na vcelku zajímavou reportáž z festivalu a pohled okem zkušené festivalové matadorky, Zahrada má své místo v řadě příspěvků, určitě si projdi tento kde se na fotkách můžeš přesvědčit, že počasí opravdu nepřálo, oficiální fotogalerii ze Zahrady najdeš tady přes 220 fotografií je výmluvným dokumentačním materiálem letošní Zahrady.

Reportáž Lucie Přikrylové především z koncertů u Kapličky najdeš zde a u tohoto příspěvku doporučuji pokračovat v četbě v obsáhlé diskuzi, která pokračuje i v těchto hodinách, když nic, tak se dozvíte řadu pikantností kolem tzv. ukradených hudebních motivů a děl. Autorka pak přidala další článek k tématu, který najdeš tady.

Jen pro názornost, že známý hit Čechomoru – Proměny jsou vlastně Redlovi Réhradice, to pozorný posluchač této muziky odhalil již dávno. Matěj Rak zde ale např. upozorňuje i na to, jak Vangelis přišel ke „svému“ Dobytí ráje“, či Karel Svoboda k námětu k písni „Lásko má já stůňu“. O tom, že i takové hity jako „Holka od koní“ od Devítky, či „Slib“ a nebo „Paměti slonů“ od Kamelotu čerpají ze stejné studánky, jste ale možná nevěděli a nebo to, že Smetanova Vltava je vlastně Kočka leze dírou daná do moll. Celou diskuzi však odpálil příspěvek a názor na Tomáše Kluse, který se tak, jak roste věk diskutujících výrazně přesouvá od pozitiv k negativům.

Zajímavá je i Belmondova apologetika, která se zabývá myšlenkou, zdali organizování velkých hudebních festivalů je zlatým dolem či balvanem na krku, vše umocňuje připojená diskuze a úvahu najdeš zde

Naopak jak viděli Zahradu samotní muzikanti a účinkující, čti zde

Jak bylo na Zahradě ale nemusíš jen číst, Sandyho pořady Na cestě – ČR Olomouc k Zahradě běží již po třetí, cyklus, který Vám hlavně soutěžní klání U kapličky přiblíží i hudebně. Jednotlivé pořady k Zahradě najdeš zde1 a zde2 – tyto dva pořady odkazují na soutěžní klání, tedy představí Vám všechny soutěžící a přiblíží v hudební ukázce.

Další díl tady ze 24.07.2011 se věnuje již ostatním účinkujícím na Zahradě a jak se dá očekávat, bude téma Zahrady Sandyho zaměstnávat ještě minimálně další dvě neděle, a tak pořady sledujte dále samostatně, pokud Vás to zajímá. Dozvíte se mimo jiné, že trampskou kapelu byste na Zahradě v soutěži nenašli a BG taktéž. Sandy to uvádí rčením, že kde nic není ani čert nebere, ale minimálně u BG kapel bych tomu vůbec nevěřil. Jen se jaksi BG kapely Zahradě vyhýbají – možná i o tom je ona výše uvedená diskuze.

Sandy v hudebním přiblížení Zahrady ale není sám, pořady k Zahradě najdeš v archivu ČR Olomouc, o svých hudebních zážitcích a např. vystoupení s Honzou Nedvědem a Zahradě vůbec věnoval svůj pořad i Víťa Troníček v Folkových pohlazeních. Pořad najdeš zde.

Tak čtete, poslouchejte a přemýšlejte. Když jsem psal, že to nejlepší máme za sebou, nebyla to tak trochu pravda. Čeká nás např. Samsonova Muzika, Starý dobrý western, Loděnica v Piešťanech (letos si nekoliduje s Mohelnickým Dostavníkem, jak řadu let před tím) a nebo stále populárnější Trampský širák, který je rok od roku „baculatější“ 

Kontakt

Country club Halenkovice

countryclub.halenkovice@seznam.cz

Halenkovice 617, 763 63

Vyhledávání

Jak si znázornit všechny články na jednu stránku ?

Odrolujete až na spodní část stránky a klikněte na  "Všechny články"

Rychlá orientace na stránkách ?

Vpravo nahoře klikni na odkaz "mapa stránek"

Již jsme i na Facebooku, zařaďte se mezi naše přátele a zprostředkujte stránky i Vašim kamarádům 

Všimněte si možnosti chatovat při prohlížení webu, jak čti Zde

 

Country club Halenkovice - vaše brána do světa hudby, spuštěno 10. dubna 2010 ©

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode

Přístupy na web počítáme od 26. dubna 2010