Poslouchat country znamená žít country . . .

Doba přináší netradiční přístupy

08.02.2012 15:06

O tom, že se vše mění, nemá smysl polemizovat. Ty tam jsou doby, kdy se muzikant živil natáčením desek, jejich prodejem a výdělku z tantiém za autorství hudby, textu a skutečnosti, že se jeho písně hrají v rádiích.

Koncertování sloužilo spíše jako promo k nové desce, tak trochu jako doplněk a testování si nových písní na publiku, tak trochu jako ona droga a zpětné vazba, kterou každý umělec potřebuje. Jen trochu zavedená kapela měla svého managera, který domlouval štace, hraní v klubech, za muzikanty stála silná vydavatelství s velkou distribuční sítí, reklamou a vším tím okolo. Pravda, jen za těmi nejlepšími či nejznámějšími, ale i ti méně známí, pokud byli dobří, se prosadili.

Konkurence je ale dneska obrovská. CD si natočíte doma v obyváku, promo a ukázky umístíte na Internet, pokud se staráte o stránky, vytvoříte komunitu na sociálních sítích, můžete prorazit i s minimálními náklady.

Těžiště všeho se přesunulo na hraní, musíte hrát, mít kde hrát, mít pro koho hrát, na koncertech prodávat desky a dělat posluchačům pomyšlení. Každý prodej CD, který překročí hranici několika tisíc je dneska považován za úspěšný. V době kolektivnmího sdílení všeho a všemi není jednoduché přinutit lidi vydat peníze za něco, co si mohou stáhnout z netu zadarmo.

Dnes je i problém, aby lidi přišli. Akcí je více, než zájemců. Nemáme čas, jít na kapelu 3 – 6 x ročně do klubu nejde, na druhou stranu na četnost hraní kapely tlačí nejvíce, jsou ochotni jít až na dřeň nákladů.

Nyní se objevuje další rozměr koncertování. Místo velkých klubů a kulturáků se dnes hraje v malých klubech a je-li zájem, raději 3 x po sobě pro 70 lidí, než jedenkrát pro 250 lidí, ale ani to již nestačí. Jednomu se líbí toto, jinému toto. Dramaturg klubu se těžko strefuje do vkusu a nálad a i zaručená kvalita muzikantů a produkce ještě neznamená, že přijdou lidi.

Proto se dneska muzikanti vydávají ještě dál. Jejich koncertování se z klubů, kde mnohdy přijde pár lidiček a náklady na baru a za cestu jsou několikrát vyšší, než samotná vstupenka, přesouvá na soukromé dvory a předsíně rodinných domů a zahrad, patřících jejich fanouškům.

Ti se postarají, aby dorazilo oněch 40 – 50 lidí, náklady na bar minimální, pokud je to v místě, sníží se i náklady na cestu, náklady za pronájem „koncertního sálu“ nulové a ty skutečné zahluší nadšení a představa, že u mne hraje známá celebrita či můj oblíbený muzikant.

Nevěříte, že tomu tak je?

Ale ano, hlavně tam, kde požadavky na techniku nejsou velké to jde velmi dobře.

Na podobný projekt dneska narazíte u dua písničkářů – Řepka – Šanta. Honza Řepka je netradičním přístupem již pověstný, Števo Šanta je zase v Česku ještě neohleděný, jejich spojení je téměř ideální. Jejich koncertní šňůra začíná v Třebíči a skončí v Praze

O co o samotném turné říkají aktéři?

„Pražský koncert bude jediným zcela veřejným koncertem na turné. Jinak je celá cesta výjimečná právě tím, že se o organizaci našich koncertů nestarají profesionální kluby, ale prostě zájemci z řad našich fanoušků,“ vysvětluje Jan Řepka. „Proto budeme hrát většinou v soukromých prostorách typu venkovská světnice, obývací pokoj nebo skautská klubovna.“

Koncerty budou spravedlivě rozděleny na dvě části, domácí prostředí navíc slibuje bezprostřední atmosféru a osobní kontakt s oběma aktéry. „Vřele doporučujeme osobní rezervaci, kontakty najdou zájemci na našich stránkách. Kapacita našich domácích koncertních sálů bude většinou pevně omezena,“ doplňuje Řepka.

Program turné je zde

25/2 Třebíč

26/2 Tožice

27/2 Plzeň

28/2 Kladno

29/2 Sněžník

1/3 Praha   

Takže na závěr jen pár řádek k samotným muzikantům

Jan Řepka

Písničkář Jan Řepka vešel ve známost především díky dlouholetému působení v duu Nestíháme. V roce 2010 vydal vlastní album Čistý byl svět a podnikl první sólová cykloturné.

Původní tvorba se točí kolem věčné osy láska-cesta-svoboda. Jan Řepka se doprovází na kytaru, cuatro a harmoniku. Je autorem desítek písní a překladů (Donovan, Bob Dylan, Mani Matter, R.E.M., Paul Simon) a několika reportáží, recenzí a rozhlasových pořadů.

Dosud nejdelším koncertním turné byla nedávná Česko-slovensko-polská hudební cyklotúra 2011. Cesta vedla třemi státy, měřila více než 1.900 km a v jejím průběhu odehrál Jan Řepka 26 koncertů. Po návratu z kratší Švýcarské cyklotúry pokračuje v klubových koncertech doma.

Vedle vlastní koncertní činnosti vede Jan Řepka také úspěšný cyklus písničkářských večerů zvaných Open Mic POTRVÁ (Praha, Kavárna POTRVÁ). Během pěti let jej navštívilo více než 240 různých písničkářů.

Števo Šanta /SK/

Popradský písničkář Števo Šanta působí na hudební scéně od počátku 90. let. Zatímco na Slovenku vystupuje zpravidla jako frontman kapely Ostrov, na svém prvním českém turné bude hrát sám, jen s kytarou a foukačkou.

Šanta píše na první poslech nenápadné, ale ve skutečnosti silně návykové melodie. Jeho texty patří vůbec k tomu nejlepšímu, co současná písničkářská scéna na Slovensku nabízí. Ne náhodou vyšly také samostatně tiskem (Priamo do pľúc).

V hodinovém recitálu představí Števo Šanta obě svá alba (Po hladine, Prach) a možná také nějaké ze svých fejetonů (stevosanta.blog.sme.sk).

Kontakt

Country club Halenkovice

countryclub.halenkovice@seznam.cz

Halenkovice 617, 763 63

Vyhledávání

Jak si znázornit všechny články na jednu stránku ?

Odrolujete až na spodní část stránky a klikněte na  "Všechny články"

Rychlá orientace na stránkách ?

Vpravo nahoře klikni na odkaz "mapa stránek"

Již jsme i na Facebooku, zařaďte se mezi naše přátele a zprostředkujte stránky i Vašim kamarádům 

Všimněte si možnosti chatovat při prohlížení webu, jak čti Zde

 

Country club Halenkovice - vaše brána do světa hudby, spuštěno 10. dubna 2010 ©

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode

Přístupy na web počítáme od 26. dubna 2010