Poslouchat country znamená žít country . . .
Návštěva a vystupování tohoto skvěho basisty je natolik výjimečná, že si dovolím jeho osobnost představit trochu blížeji. Materiály byly v plné míře převzaty ze stránek festivalu Jamboree 2010
Robert Plant, Lyle Lovett, Jerry Douglas, Elvis Costello, John Fogerty, Alan Jackson, Dolly Parton, Peter Rowan, Graham Nash, Chet Atkins, Joan Baez nebo jeho sestra Alison Krauss. To je stručný výčet muzikantů se kterými koncertuje a natáčí nashvillský skladatel a virtuózní basista Viktor Krauss.
Legendární muzikant, o kterém píše americká kritika, že dokáže ve své tvorbě mistrně spojovat své zájmy v jazzu, country, bluegrassu, rocku nebo filmové hudbě, přijede letos v květnu na své první turné do České republiky. Na pódiu ho doprovodí opravdová esa americké hudební scény - kytaristé Todd Lombardo (Nickel Creek, Russ Barenberg, Taylor Shift) a Steve Walsh (spolupráce s Norah Jones, Erasure) nebo bubeník Matt Chamberlain (Keith Urban, Tori Amos, John Mayer, Pearl Jam , Sean Lennon...).
Viktor Krauss se narodil v roce 1969 v Champaign, státě Illinois a nyní žije v Nashvillu. V devíti letech už hrál na piano a ve čtvrté třídě začal s trumpetou. Později ho ohromil vzhled a zvuk kontrabasu a baskytary. Tento nástroj pak studoval na Univerzitě Illinois, kde začal hrát se svými prvními kapelami. Poté, co získal vysokoškolský titul, započal se svou profesionální hudební kariérou. Už v roce 1994 si jej vyhlídl Lyle Lovett. Právě jeho doprovodné kapele začal Krauss zanedlouho šéfovat. Od té doby s ním nahrál všechna jeho alba a nechyběl na žádném z Lovettových živých vystoupení.
Kromě toho se začal Viktor Krauss objevovat ve studiu nebo na koncertech s dalšími slavnými muzikanty. Za pár let už zvládnul například natočit několik alb s Billem Frisellem, kterého pak doprovázel i na turné, hrál na deskách country hvězd Mindy Smith, Dolly Parton nebo na nahrávkách dobristy Jerryho Douglase (Restless on the Farm, Lookout for Hope, and Best Kept Secret) či na albu Johna Fogertyho s názvem Deja Vu All Over Again. Rovněž komponoval hudbu pro filmy Twister a Dr. T. a ženy.
Video (L. Lovett, Alison a Viktor): https://www.youtube.com/watch?v=YVZOsWgoLxo
V stejné době přišel Viktor Krauss s vlastní deskou Far From Enough, která se dostala na 6. místo v žebříčku Billboard Contemporary Chart. Na nahrávce se kromě Frisella a Jerryho Douglass objevil i a bubeník Steve Jordan (Eric Clapton, Keith Richards) a hlavně Kraussova slavná sestra Alison, která natočila violu a zpěv. Z desky zabodovala interpretace klasické skladby Roberta Planta Big Log. Právě to byl začátek slavné spolupráce Planta s Alison Krauss.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=Zmrdh8jO5lc
Na svém druhém albu nazvaném jednoduše II., které přijede Krauss propagovat i do České republiky, pak muzikantské řady rozšířili kytaristé Dean Parks (T Bone Burnett, Joan Baez) a zmiňovaný bubeník Matt Chamberlain. Hlasové party si rozdělili Lyle Lovett, indická zpěvačka Shweta Jhaveri a country hvězda Shawn Colvin.
Poprvé zazněla hudba z této desky na Sundance Film Festivalu Roberta Redforda Kromě muzikantů, kteří desku nahráli, se po jeho boku naživo objevil i producent a kytarista Mitch Watkins. Na dalších koncertech pak hráli kytaristé Tim Young, Adam Levy (Norah Jones), Jack Silvermann, Steve Walsh a producent a klávesista Jason Lehning, který je podepsaný pod všemi nahrávkami Alison Krauss s Union Station. Právě Lehning, zvukový inženýr alba II, za něj získal prestižní nominaci na Grammy za nejlepší zvukovou nahrávku.
V současné době má Krauss za sebou vydání a turné k aktuálnímu albu Lyle Lovetta Natural Forces nebo nahrávání desky coververzí Johnnyho Cashe pro českého zpěváka Pavla Bobka. Kromě toho pomáhá své sestře Alison s prací na novém společném albu s Robertem Plantem, které vyjde příští rok.
Přestože je Čechách slavnější spíše jeho sestra - bluegrassová zpěvačka a houslistka Alison Krauss (za společné album s bývalým frontmanem skupiny Led Zeppelin Robertem Plantem získala vloni pět cen Grammy), v Americe je pojmem i její bratr Viktor, nashvillský skladatel a virtuózní basista. Už od poloviny devadesátých let je slyšet na albech muzikantů jako jsou Lyle Lovett, Jerry Douglas, Robert Plant, Peter Rowan, Russ Barenburg, Bill Frisell, Elvis Costello, John Fogerty, Alan Jackson, Dolly Parton, Alison Krauss, Graham Nash, Chet Atkins nebo Joan Baez.
Na přelomu května a června si mohou jeho pregnantní basové linky vychutnat i návštěvníci strakonického festivalu Jamboree. Právě Jamboree bude jedinou festivalovou scénou, na které Krauss se svou kapelou v České republice vystoupí v rámci turné k aktuálnímu sólovému albu II. (Back Porch Records). A ještě jednu výsadu budou mít strakoničtí posluchači. Krauss jim zahraje hned dvakrát a pokaždé s jiným koncertním programem.
V pátek večer na pódiu letního kina představí skladby z obou svých desek, o kterých americká kritika tvrdí, že mistrně spojují bluegrass, jazz, country a filmovou hudbu a které nahrál s předními světovými muzikanty: bubeníky Mattem Chamberlainem a Stevem Jordanem, kytaristy Billem Frisellem a Deanem Parksem nebo s dobristou Jerry Douglasem. Další den pak bude během vystoupení na nádvoří hradu klást důraz na akustičtější repertoár s většími vlivy bluegrassu.
Do Strakonic s Viktorem Kraussem přijedou současná esa nashvillské hudební scény - kytaristé Todd Lombardo (Nickel Creek, Russ Barenberg, Taylor Shift) a Steve Walsh (spolupráce s Norah Jones) nebo bubeník Robert Crawford (Missy Raines & the New Hip). Vokální party, které na Kraussových albech zpívají například Lyle Lovett, indická zpěvačka Shweta Jhaveri nebo zpěvačky Shawn Colvin a Alison Krauss si ve Strakonicích rozdělí americká zpěvačka Jill Walsh (Shawn Colvin...) a kytarista Todd Lombardo.
Více už prozradí Viktor Krauss v exkluzivním rozhovoru:
Mohl byste představit kapelu se kterou dorazíte do Strakonic?
Steve Walsh se mnou bude hrát na elektrickou kytaru. Steva jsem poznal díky Jasonu Lehningovi, který jako zvukař natáčel obě mé sólové desky. Je to velmi všestranný a vkusný hráč. Dalším, tentokrát akustickým kytaristou bude Todd Lombardo. Na toho mne upozornil Russ Barenburg, skvělý nashvillský kytarista. Přestože na mých nahrávkách není akustická kytara výrazným prvkem, Todd dokáže zaplnit místo partů, které na mých deskách hraje dobrista Jerry Douglas. Musím říct, že Todd i Steve skvěle doplnili můj materiál a posunuli ho o krok dále. Bubeníka Roberta Crawforda jsem potkal v několika hudebních uskupeních a měl jsem pocit, že by byl dokonalý pro mou vlastní kapelu. Do jeho „feelu" a rytmu se lehce hraje.
Na jaký repertoár se mohou posluchači těšit?
Budeme hrát materiál z mých dvou sólových alb a také pár novějších skladeb.
Vím, že jste mimo jiné i vedoucí kapely Lyle Lovetta. Můžete nám prozradit, co to všechno obnáší? Říkáte například muzikantům, co mají hrát?
Můj kolega to nejlépe vyjádřil, když řekl, že jsem víceméně vlastně „rozehrávač". S kapelou takového kalibru a hudebního umu je moje role spíš rolí tlumočníka či prostředníka mezi Lylem a členy skupiny. Snažím se najít co možno nejvhodnější slova a sdělit ostatním, o co Lylovi jde, a to pokud možno co nejpozitivnější formou. V letech 2001 až 2003 jsem zaskakoval za Billyho Williamse (Lyleův producent, pozn.) Tehdy jsem dohlížel na to, aby kapela převzala party studiových muzikantů, kteří točili nahrávku.
Spolupracujete i s takovými hudebníky jakou jsou Jerry Douglas, Elvis Costello, John Fogerty, Alan Jackson, Dolly Parton, Peter Rowan nebo Graham Nash. Která s těchto hvězdných spoluprací byla nejzajímavější a proč?
Každá z těch spoluprácí byla vzrušující jiným způsobem. Největší překvapení, na které nejradši vzpomínám, byla má první práce s Billem Frisellem. V roce 1995 mě doporučilo pár lidí na jeho nahrávku „Nashville". Předtím než jsem se dostal do studia, jsem neznal nic z jeho tvorby. Vzpomínám na první den ve studiu, když jsme spolu začali natáčet a poprvé jsem ho slyšel hrát. Šlo to jak po másle a po pár notách jsem věděl, že jde o něco neobyčejného. Během víc jak patnácti let, co spolu děláme, to byl vždycky skvělý zážitek s ním pracovat.
Nedávno jste natáčel basové party na aktuální album coververzí Johnnyho Cashe pro českého zpěváka Pavla Bobka. Jak se vám s ním spolupracovalo?
Má zkušenost s Pavlem Bobkem je podobná zážitku s Billem Frisellem v tom, že jsem se o něm a o jeho slávě dozvěděl až po natáčení. Ve studiu jsme spolu strávili jen jeden den. Pavel byl typický gentleman a bylo mi ctí podílet se na takovém projektu.
S českým muzikantem jste tedy hrál. Koncertoval jste už někdy v České republice?
Zatím ještě ne. Ale můj hlavní akustický kontrabas vyrobil český houslař John Juzek v Praze v roce 1948. Je ve vlastnictví střední školy, na kterou jsem chodil, a mám ho v „permanentní zápůjčce" už 25 let. Zní skvěle jak ve studiu tak naživo. Má velmi konkrétní zvuk s výrazným základním tónem a zářivými vyššími frekvencemi.
Jaké pak byly vaše první hudební vzory?
To je dobrá otázka. Zpočátku to byli moji vyučující kontrabasu. Pak jsem začal doprovázet svou sestru Alison na houslových soutěžích a jeden z učitelů mi tam dal kazetu známých jazzových hráčů včetně Oscara Pettiforda, Raye Browna, Charlese Minguse a Paula Chamberse. Díky této nahrávce, a já ji stále mám, jsem si uvědomil, co vše je možné s basou dělat. Ray Brown se stal mým oblíbencem, u kterého jsem obdivoval jeho impozantní vystupování a vrcholnou úroveň. Z hráčů na elektrickou baskytaru jsem nejradši poslouchal Johna Paula Jonese z Led Zeppelin a studiového veterána Lelanda Sklara. Více než instrumentální výkony mě však dodnes zajímá, jak dokáže konkrétní muzikant svým hraním doplnit píseň, než abych se zajímal o konkrétního hráče jako takového.
A vaše plány do budoucna?
Donedávna jsem produkoval několik projektů, které vyjdou ještě letos. Jeden z nich byl se zpěvačkou a skladatelkou Angel Snow Společně jsme napsali materiál na celou desku, která je podobná folkovo-filmovému stylu mých sólových desek. Na tuto práci jsem velmi hrdý. Věřím, že budu i nadále natáčet a hrát s lidmi, pro které to, co dělám, bude doprovod a dovršení jejich hudby.
Odkazy:
https://www.myspace.com/viktorkrauss
Diskografie:
Sólově:
2004 Far Fom Enough (Nonesuch)
2007 II (Back Porch Records)
Jako basista: (vybráno)
2007 Jerry Douglas - Best of the Sugar Hill Years
2007 Bill Frisell, Matt Chamberlain, Lee Townsend & Tucker Martine - Floratone
2007 Alison Krauss - Hundred Miles or More
2007 Lyle Lovett - It's Not Big It's Large
2007 Beth Nielsen Chapman - Prism: The Human Family Songbook
2007 Russ Barenburg - When at Last
2006 Peter Rowan - Crucial Country: Live At Telluride
2006 Alan Jackson - Like Red on a Rose
2005 Jerry Douglas - Best Kept Secret
2005 Bill Frisell - East/West
2005 Beth Nielsen Chapman - Look
2005 Dolly Parton - Those Were the Days
2004 Mary Chapin Carpenter - Between Here and Gone
2004 Mindy Smith - One Moment More
2004 Randy Travis - Passing Through
2003 Lyle Lovett - My Baby Don't Tolerate
2003 Lyle Lovett - Smile
2002 The Chieftains - Down the Old Plank Road
2002 Jerry Douglas - Lookout for Hope
2002 Graham Nash - Songs for Survivors
2001 Jason White - Shades of Gray
2000 Bill Frisell - A-Collection
2000 Lyle Lovett - Dr. T & the Women /Original Soundtrack
1999 Alison Krauss - Forget About It
1999 Bill Frisell - Good Dog, Happy Man
1999 Lyle Lovett Live in Texas
1999 Elvis Costello & Bill Frisell - Sweetest Punch
1998 Jerry Douglas - Restless on the Farm
1998 Richard Julian - Smash Palace
1997 Bill Frisell - Gone, Just Like a Train
1997 Bill Frisell - Nashville
1996 Dolly Parton - Treasures
1995 Alison Krauss - Now That I've Found You
1994 Dolly Parton - Heartsongs: Live from Home
1994 Peter Rowan - Tree on a Hill
Country club Halenkovice
Halenkovice 617, 763 63Jak si znázornit všechny články na jednu stránku ?
Odrolujete až na spodní část stránky a klikněte na "Všechny články"
Rychlá orientace na stránkách ?
Vpravo nahoře klikni na odkaz "mapa stránek"
Již jsme i na Facebooku, zařaďte se mezi naše přátele a zprostředkujte stránky i Vašim kamarádům
Všimněte si možnosti chatovat při prohlížení webu, jak čti Zde